Bål og bålmad

Klassetrin: 2. – 4. klasse
Periode: Maj og okt – nov
Tidsforbrug: 3-4 timer på naturskolen. (Kan ikke klares på 2 timer)

Fokus på denne dagstur er, hvordan naturen kan bruges som spisekammer og hvordan man finder, bestemmer og tilbereder mad i uderummet. Det er en tur hvor klassen skal kunne skelne spiselige urter fra potentielle uspiselige eller decideret giftige urter, samt forsøge sig med madlavning over åben ild. Der skal findes og renses urter, hentes og kløves brænde, tændes op og bålet skal passes. Maden skal tilberedes og bagefter spiser vi godterne og rydder op.

Naturvejlederne fortæller lige om dagens program, så alle ved hvad der er af opgaver der skal løses. Klassen deles i et passende antal grupper, som hver især står for at løse en eller flere af dagens opgaver.

Efterårsvarianten har et lidt andet fokus og et tiltænkt de mindste klassetrin. Her er fokus mere på det at tilberede maden og være fælles om måltidet, og ikke så meget det at finde urter og anvende skovens ressourcer. Men vi samler stadig urter, bare ikke i samme mængder.

Menuen kan variere men vil sandsynligvis være nybagt brød, en suppe, måske hjemmekærnet smør, urtepesto og om efteråret en lille dessert

Forberedelse:
En snak om hvor stor betydning bålet har haft for menneskeartens evne til at optage tilgængelig næring. Desuden vil det give god mening at tale lidt om vilde planters betydning som vigtig fødekilde for mennesker i store dele af verden. Hvilke planter kender børnene som man kan spise fra naturen?

Tips til dagen:
Godt tøj der tåler at blive lidt beskidt. Det kan være en god ide, at medbringe en pose kartofler og en halv liter piskefløde, hvis man ønsker mere gods i suppen og smør på brødet. En anden god ide kan være lidt mad og drikke i reserve hvis modet eller evnerne svigter.

Berørte fag:
Alle lærere er meget velkomne, men det kunne fint være klasselæreren og en hjemkundskabslærer som var med på denne tur. Turen tager desuden afsæt i friluftsliv og naturkendskab, så både idræt og N/T vil kunne opfylde læringsmål gennem turen. Ellers er turen alment dannende så alle er meget velkomne til at lægge timer til ;- )

Læringsmål:

  • Eleverne prøver at indsamle og bestemme spiselige urter
  • Eleverne anvender basale processer for at forarbejde lokale råvarer til mad
  • Eleverne træner samarbejde ved at tilberede mad over bål

Leave a Reply