Fiskeundersøgelser

IMG_3890 (2)

Foto: Anne Merete Rask

Klassetrin: 6. – 7. klasse
Periode: august – oktober
Tidsforbrug: 3-4 timer på naturskolen

Eleverne laver en miniudgave af en “rigtig fiskeundersøgelse”, hvor man ved at sætte garn efter et sirligt mønster og efterfølgende analyserer fangsten kan danne sig et overblik over fiskesammensætningen i hele Furesøen. Dette er en ret omfattende proces, som kræver båd og  specielle garn, og så tager det typisk en uges tid med lange arbejdsdage, og det har vi jo ikke helt tid til.

Så vi undersøger de fiskebestande vi umiddelbart kan komme i nærheden af. Fremgangsmåden er fangst med sænkenet og efterfølgende analyse af fangsten. Analysemetoden er næsten identisk med den de professionelle bruger, så det giver et godt indblik i hvordan man arbejder “rigtigt” med den slags undersøgelser.

På dagen tager vi først en generel snak om fisk og fiskeundersøgelsers formål og metodik, og en smule om vandmiljøet i Furesøen. Herefter går vi en tur ned til bådebroerne med baljer, sænkenet og måleudstyr. Så fanger vi forhåbentlig nogle fisk som vi så efterfølgende og registrerer fangsten, så vi kan få overblik over dens sammensætning og fordeling i antal, størrelser osv.

Der arbejdes i grupper og selvstændighed i arbejdsprocessen er i højsædet.

Forberedelse:
Turen kræver ikke de store forberedelser, men er en fin intro til et emne om fisk og vand. Da det er levende dyr I har med at gøre, og da fangsten genudsættes, skal den selvfølgelig behandles ordentligt og med respekt.

Tips til dagen:
Godt varmt tøj, ordentligt fodtøj og den gode madpakke er obligatorisk – og måske lidt tørt tøj i reserve til bulderbasserne.

Læringsmål:

  • Eleverne bliver introduceret til de almindeligste danske ferksvandsfisk og hvordan man skelner dem fra hinanden
  • Eleverne stifter bekendtskab med hvordan tilpasninger hos fisk har betydning for deres levevis
  • Eleverne opøver undersøgelseskompetencer med relevante fangstredskaber
  • Eleverne gennemfører en simpel bestandsanalyse af søens fisk, på baggrund af de indsamlede data

Leave a Reply