Introduktion til Furesøen

intro fur 058Klassetrin: 2-4 klasse
Periode: juni – september
Tidsforbrug: 3-4 timer på naturskolen

Vi beskæftiger os med Furesøen. Eleverne introduceres til livet i Furesøen, det være sig fisk, krebs, smådyr (måske kendt fra vandhulsturen), vi samler – og børster sten for at se hvor mange forskellige dyr der egentlig kan bo på en sten på størrelse med en knytnæve. Vi laver også lidt planktontræk for at kunne studere de mindste organismer i søen.

Vi snakker indledningsvis lidt med klassen om livet i vandet og de forskellige led i de store fødekæder som eksisterer i en stor sø som Furesøen.

Efter en kort snak går vi ned til vores lille havn hvor der er rig mulighed for at opleve søen på helt tæt hold, og lade sig fascinere af diversiteten i livsformer.

Turen tager udgangspunkt i børnenes ønsker og sker der noget spændende skal der være tid til at forfølge de spor der dukker op under vejs.

Forberedelse:
Med mindre I selv har konkrete ønsker kræver turen ingen særlig forberedelse. Men en snak om hvordan man opfører sig i og omkring vand vil altid være en god ting, og har I tidligere været på vandhulstur, kan I jo lige minde eleverne om det inden I dukker op.

Tips til dagen:
Godt tøj og en spændende madpakke. Frokosten – spiser vi når det passer, og hvis der er almen travlhed kan den fint indtages stående mellem baljerne mens dagens fangst studeres. Da vi primært er ude, og det kan blæse lidt – er tøjet meget vigtigt, og medbring gerne lidt skiftetøj.

Læringsmål:

  • Eleverne introduceres til grundlæggende biologiske sammenhænge i ferskvand
  • Eleverne gennemfører naturfaglige undersøgelser inden for N/T med relevant måleudstyr
  • Eleverne prøver at udlede sandsynlige sammenhænge mellem det målte og den teoretiske baggrundsviden

Leave a Reply