Mikroforsker-konkurrence 2020

IMG_3928

Foto: Anne Merete Rask

Klassetrin: 0. – 3. klasse
Periode: sept. – oktober 2020
Tidsforbrug: Ca. 4 timer på naturskolen + evt. et besøg på egen hånd efter aftale i uge 40, 41 eller 43.

BLIV ÅRETS MIKROFORSKERKLASSE

Som et nyt element i Naturvejledning Danmarks projekt ”Krible Krable – flere små forskere i naturen” udskrives for første gang i 2020 en børneforskerkonkurrence for 0. – 3. klasse.

Målet med konkurrencen er, at få de yngste elever til at undersøge og udforske det der undrer dem i Krible Krable universet, ved hjælp af Mikroforskermetoden. Læs mere om konkurrencen her:

https://kriblekrable.dk/mikroforskerkonkurrencen/

HUSK: I skal selv tilmelde jeres klasse til konkurrencen i perioden 1. april til 1. august 2020. Tilmelding sker på www.mikroforsker.dk

Fiskebæk Naturskole deltog i pilotprojektet i 2019 i samarbejde med 0.b på Solvangskolen og klassens lærere. I 2020 vil vi gerne tilbyde jeres klasse:

  • En dag på naturskolen med naturvejleder, hvor vi introducerer eleverne til arbejdsmetoden og sammen tager på ”undringsjagt”. Hjemme på skolen arbejder i efterfølgende selv videre med jeres spørgsmål og ideer til undersøgelser.
  • I er velkomne til at ringe eller skrive til os for at få ideer til eksperimenter, I kan udføre for at teste elevernes hypoteser.
  • Eksperimenterne kan I udføre på skolen, i nærområdet eller på Fiskebæk Naturskole efter aftale (på egen hånd). Hvis I gerne vil komme på naturskolen, kan vi hjælpe med at stille en vogn med relevant undersøgelsesudstyr frem om morgenen. Da der vil være andre klasser i lokalerne, skal I være forberedte på at være ude hele tiden, men I kan selvfølgelig bruge toiletterne.

Tips til dagen på naturskolen: Godt tøj der tåler at blive lidt beskidt. Gummistøvler, hvis I skal fange små dyr i vandhullet. En god madpakke og drikkedunk.

Læringsmål:

  • Eleverne træner forsvarlig fangst og indsamling af levende dyr
  • Eleverne træner deres naturfaglige undersøgelseskompetencer
  • Eleverne lærer at undre sig, stille spørgsmål, opstille hypoteser og undersøge sig frem til viden
  • Eleverne får erfaring med at planlægge og udføre enkle eksperimenter med brug af enkelt udstyr