Smågnavere

Halsbåndmus. Foto: Anne Merete Rask

Halsbåndmus. Foto: Anne Merete Rask

Klassetrin: 4. – 6. klasse
Periode: oktober – november
Tidsforbrug: 3 – 4 timer på naturskolen

Mus og rotter kan få nogen helt op i falsetten, mens de hos andre vækker omsorgsgenet til live. De små gnavere er helt livsvigtige for mange rovdyr og er selv dybt afhængige af skovens oldensætning.

Vi starter med “gnaverquizzen”, hvor eleverne i små grupper tester deres viden om Danmarks gnavere. Det er en fordel, at eleverne ved lidt om gnavere på forhånd, men hvis ikke, kan de også gætte sig frem til en del af svarene, og vi gennemgår de rigtige svar til sidst, så det er ikke en forudsætning for at få et godt udbytte.

Herefter får eleverne udleveret et “gnaverbingo”, og vi går vi en tur sammen i skoven, hvor eleverne undervejs skal finde seks forskellige spor fra mus og egern. Tilbage på naturskolen er der en lille præmie til de grupper, som har fundet alle seks spor.

Til sidst røgter vi fælder: Eleverne indsamler 10 fælder, som vi på forhånd har sat ud, og vi flytter de fangne mus over i terrarier, hvor de kan artsbestemmes. Inden I tager tilbage til skolen, slipper vi i fællesskab musene fri.

Læringsmål:

  • Eleverne introduceres til gnavere som dyregruppe – og til danske musearter i skoven
  • Eleverne finder spor efter gnaveraktivitet i naturen
  • Eleverne røgter fælder og artsbestemmer de fangne mus

Leave a Reply