Edderkopper I

Vi laver perleedderkopper med 3. klasse. Foto: Anne Merete Rask

Klassetrin: 2. – 3. klasse
Periode: august-oktober
Tidsforbrug: 3 – 4 timer

En “ny tur” hvor vi arbejder med edderkopper.

Vi har en længere tradition for at arbejde med edderkopper med elever fra 4. – 6- klasse, og nu forsøger vi os så med de lidt mindre elever. Vi skruer lidt ned for niveauet, men det er stadig fangst der er et vigtigt omdrejningspunkt for dagen.

Alle har en holdning til edderkopper, og bl.a. derfor er de et hit som omdrejningspunkt for en dag i det fri. Efter turen laver eleverne deres egen perleedderkop – f.eks. en korsedderkop eller en edderkop efter fri fantasi. Måske ser vi også på de fangne edderkopper i stereolup inden vi sætter dem tilbage i naturen.

Tips til dagen:
Godt tøj der tåler at blive lidt beskidt. En god madpakke og drikkedunk.

Læringsmål:

  • Eleverne træner forsvarlig fangst og indsamling af levende dyr
  • Eleverne får erfaring med relevante undersøgelsesmetoder og -udstyr
  • Eleverne får kendskab til edderkopper som dyregruppe, og kan ved egne undersøgelser erfare, at alle edderkopper har 8 ben og todelt krop, de kan observere hvor benene er placerede, og hvor mange øjne forskellige arter har